تبلیغات
چگونه مسلمان وشیعه شوم؟

چگونه مسلمان وشیعه شوم؟
آموزش گام به گام اسلام به زبان ساده برای غیر شیعیان

بسم الله الرحمن الرحیم


سوال:

در گفتگوی ادیان آیا باید مبنای گفتگوی خود را فراتر از عقاید شیعه تنظیم کنیم یا لازم است اختلاف مبانی اهل تشیع با اهل تسنن را هم مدنظر قرار بدهیم؟

 

پاسخ:

اصول اساسی اسلام مانند توحید، نبوت، معاد و ... میان شیعیان و اهل سنت یکی است. اما تفاوت های فراوانی در جزئیات در مکتب اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که لازم است در گفتگوی ادیان، این تفاوت ها به عنوان پیش فرض های اصلی اسلام لحاظ شود. چرا که شیعه و مکتب اهل بیت علیهم اسلام از زمان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام ادامه همان سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود. سایر مذاهب اهل سنت در دوره ها، سال ها و قرون بعدی شکل گرفتند. بنا بر این پیش فرض اصلی در معرفت شناسی اسلامی، بر مبنای اسلام ناب (اسلام اهل بیت علیهم السلام) و مکتب تشیع است. لذا ضرورتی ندارد که در این گفتگوها در همه جا به اختلافات اشاره شود. بلکه تنها کافی است که مبنای پیش فرض گفته شود. حال اگر مخاطب، خود نسبت به اختلاف دیدگاه های مذاهب اسلامی سؤال داشته باشد، این موضوع به طور جداگانه می تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یکی از نکات حائز اهمیت در گفتگوی ادیان این است که اسلام با مبانی مکتب اهل بیت علیهم السلام، در ایجاد تعامل و جذب پیروان دیگر ادیان به اسلام، جذابیت های فوق العاده ای دارد. 

به عنوان یک نمونه از اختلاف دیدگاه ها در مکتب اهل بیت علیهم السلام با اهل سنت، می توان نسبت به مسأله خلقت زن از دنده چپ مرد اشاره کرد که پیش تر در سؤال قبل آن را بیان کردیم. در اسلام عزیزان اهل سنت، این مبانی وجود ندارد. اسرائیلیات و فرهنگ یهودیت به وسیله بعضی از راویانی که از شاگردان کعب الاحبار (یک فرد یهودی تازه مسلمان) بودند، وارد اسلام شد و در کتب روایی اهل سنت ثبت گردید. وقتی که عزیزان اهل سنت، این روایات را می پذیرند، در مواردی مانند خلقت زن از دنده چپ، در می مانند.

یکی از شاگردان کعب الاحبار که اسرائیلیات فراوانی را نقل کرده، ابوهریره است. این شخص فقط در صحاح و مسانید اهل سنت، 5374 روایت دارد. امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب علیه السلام می فرمایند: «إنَّ أکذَبَ الناس علی رسولِ الله أبوهرَیرَةِ الدوسی[1]» (دروغگوترین مردم بر رسول خدا ابوهریره است). عزیزان اهل سنت به ابوهریره با وجود روایات فراوانی که جعل کرده، اعتماد دارند و آن ها را قبول می کنند[2]. در روایات ابوهریره شاهد شرک و تجسم خداوند[3]، زیر سؤال بردن عصمت انبیاء[4] و بسیاری دیگر از مطالب جعلی هستیم.

علاوه بر ابوهریره، جاعلان دیگر نیز اسرائیلیات فراوانی را به مجموعه احادیث اهل سنت افزوده اند. در این احادیث، به انبیاء الهی نسبت های ناروا داده می شود[5]؛ از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دستورات غیر واقعی نقل می گردد[6] و افسانه ها و مطالب خلاف واقع[7] عنوان می شوند. این ها در زمره روایاتی است که یهودیان وارد اسلام می کردند و در دوره ای که منع حدیث شده بود، تحت عنوان قصه، در کوی و برزن ها می گفتند تا مردم از این قصه ها استفاده کنند. بعضاً اغراق هایی هم در نقل آنها اتفاق می افتاد تا این که به تدریج تبدیل به روایت شدند و در منابع، ذکر گردیدند. به این افراد قصه گو در تاریخ روایات، قصاصین گفته می شود.

بنا بر این در عرضه مقایسه ای ایمان بر اساس اسلام و مسیحیت (یا هر یک از ادیان دیگر)، نمی توانیم مطالب خود را با مبانی اهل سنت عرضه کنیم.

 



[1]  و قد روی عن علی علیه السلام، أنّه قال: ألا إنّ إکذب النّاس - أو قال: أکذب الأحیاء - علی رسول الله صلی الله علیه و آله أبوهریرة الدوسی.» (شرح نهج البلاغة، إبن أبی الحدید، ج4، ص68.)

[2] . ابوهریره تنها 21 ماه با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همراه بود و اهل سنت 5374 روایت را از وی در آثار خود نقل کرده اند. این در حالی است که از حضرت خدیجه سلام الله علیها همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، تنها یک روایت نقل کرده اند. چنین روشی در نقل روایات در مکتب اهل تسنن، می تواند مفاهیم بسیاری داشته باشد.

[3]  رؤیت خداوند، پای خداوند بر روی جهنم: سنن الترمذی، ج۴، ص۶۹2-691، ح2557.

خلق آدم بر صورت خداوند: صحیح البخاری، ص1554، ح6227.

[4]  سیلی زدن حضرت موسی علیه السلام بر ملک الموت: صحیح البخاری، ص323-322، ح 1339؛ همان، ص843، ح3407؛ تاریخ الأمم و الملوك‏، ج‏۱، ص۴۳۴.

نسبت دادن ظلم و دشنام و لعن ناحق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: صحیح مسلم، ص2007، کتاب البر و الصلة، ح89.

[5]  نسبت دادن گناه به حضرت داوود علیه السلام: تفسیر جامع البیان، ج1، ص182؛ تفسیر الدر المنثور، ج2، ص116.

عزم حضرت یوسف علیه السلام بر عمل خلاف عفت: تفسیر جامع البیان، ج23، ص96-93؛ تفسیر الدر المنثور، ج5، ص303-300.

قصد خودکشی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: صحیح بخاری، ص1729، ح6982.

[6]  عبدالله بن سلام: پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم به من گفتند: یک شب قرآن بخوان و یک شب تورات: مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج2، ص270.

امام صادق علیه السلام روایت کعب الاحبار (هر روز صبح، کعبه به بیت المقدس سجده می کند.) را رد می کنند: الکافی، ج4، ص240.

[7]  افسانه هاروت و ماروت: جامع البیان، ج1، ص365-362؛ الدر المنثور، ج1، ص102-96.

افسانه قله قاف: الدر المنثور، ج6، ص102-101.




طبقه بندی: هدایت، اسلام،
برچسب ها: اسلام ناب، مکتب اهل بیت علیهم السلام، اسرائیلیات،

اشتراک و ارسال مطلب به:

[ پنجشنبه 7 بهمن 1395 ] [ 12:10 ق.ظ ] [ خ توکلیان ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
در این وبلاگ شما با آموزش‌هایی درباره این که چگونه یک مسلمان و شیعه شوید، آشنا خواهید شد. شما حتی اگر مسلمان و شیعه هستید و در این زمینه سوال یا نظراتی دارید، دیدگاه‌های خود را برای ما بنویسید تا در ثواب تکمیل کردن این آموزش‌ها شریک باشید. دست شما را برای هر گونه همکاری می‌فشاریم.
ای دی ارتباط با ما در تلگرام:
@Adyan_mazaheb
دوره های آموزشی و رایگان ما به صورت مجازی:
www.channel313.ir
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
شما چقدر با اسلام آشنا هستید؟





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب