تبلیغات
چگونه مسلمان وشیعه شوم؟

چگونه مسلمان وشیعه شوم؟
آموزش گام به گام اسلام به زبان ساده برای غیر شیعیان

 

 

 

چگونه اثبات می‌کنید قرآن کلام خدا است؟ شاید سخن جبرئیل یا شیطان باشد.

بی‌گمان قرآن کلامی است که از سوی خداوند بر پیامبر اکرم(ص) وحی و الهام شده است. در اثبات نزول قرآن از سوى خداوند چند روش قابل تصور است که در ذیل به فهرست اجمالى آن شیوه‏ها اشاره مى‏شود.

شیوه اول: در این روش، از سخنان معصومان (ع) استفاده مى‏شود؛ یعنى روایاتى قطعى از شخص رسول اکرم (ص)، یا یکى از امامان معصوم (ع) وجود دارد که فرموده‏اند: قرآن از طرف خداوند است. این سخن اگر چه با توجه به معجزات آن بزرگواران و با عنایت به معجزات دیگر رسول گرامى اسلام (ص) که مقام الاهی آنها را ثابت مى‏کند و با در نظر گرفتن معصوم بودن آنان از هرگونه خطاى عمدى یا سهوى (چه در کردار و چه در گفتار)- که خود ادله‏اى متقن دارد و در جاى خود بحث خواهد شد - سخنى مقبول و قابل اثبات است، ولى این شیوه روش اصولى و اساسى و راهى آسان و به دور از پیچ و خم تأملات فراوان نیست؛ زیرا اولاً: خود پیامبر (ص) براى اثبات نبوت خویش، قرآن را به عنوان معجزه معرفى کرده است. ثانیاً: هیچ‏ کدام از معجزات دیگر ایشان و نیز معجزات امامان معصوم (ع) جز قرآن باقى نمانده است، گر چه به تواتر قطعى و ادلّه متقن و غیر قابل تردید، به اثبات رسیده باشد. افزون بر این، چنین استدلالى نقلى است و با آنچه در این جا مورد نظر است و معیار اصلى کلامى بودن این گونه مسائل به حساب مى‏آید، سازگارى ندارد. معیار مسائل کلامى عقلى بودن آنها است.

بنابراین، در استفاده از این شیوه براى اثبات وحیانى بودن قرآن، باید دقت نظر بیشترى مبذول داشت و در حل اشکالاتى که به این روش مى‏شود، دقت نمود

شیوه دوم: در این شیوه براى اثبات وحیانى بودن قرآن، از خود قرآن استفاده مى‏شود. خداوند بارها قرآن را از جانب خود معرفى کرده و فرموده است: "انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون" [1] ، و "و انزل الفرقان" [2] ،و "نزل الکتاب" [3] و "لو انزلنا هذا القرآن..." [4] . با توجه به این آیات قرآن تصریح دارد که از ناحیه خدا نازل گشته است.

در نگاه ابتدایى این دلیل با همین تقریرى که ارائه شد، یک دلیل دورى است؛ زیرا هنوز وحیانى بودن قرآن و حجیت آن ثابت نگشته، تا بتوانیم به آن تمسک جوییم و آن را مقدمه استدلال قرار دهیم. اما در یک نگاه دقیق‏تر مى‏توان به خود آیات قرآن براى اثبات وحیانى بودن آن تمسک جست.

شایان ذکر است که آیات تحدى [5] ؛ مانند: "و ان کنتم فى ریب مما نزلنا على عبدنا فأتوا بسورة من مثله" [6] ، یا آیات دیگرى نظیر: "لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیرا"ً [7] ، ناظر به نزول قرآن از ناحیه خدا و سند قطعى بر این مطلب است، لکن چون این گونه آیات در واقع به اعجاز قرآن نظر دارد، دلیلى نقلى و قرآنى محسوب نمى‏شود، بلکه دلیلى عقلى و بیرونى است که در خود قرآن نیز از آن استفاده شده است. در حقیقت همان روش سوم را پیش پاى اندیشمندان گذارده و استدلالى کاملا عقلى را براى هدایت عقول فرا روى حقیقت‏جویان قرار داده است.

شیوه سوم: این روش اثبات مطلب از طریق اثبات اعجاز قرآن است. در این شیوه که معمول‏ترین روش‏ها است ویژگى‏هایى که در خود قرآن است و کاشف از الاهی بودن آن است، بررسى مى‏شود. [8] [9]

منابع جهت مطالعه بیشتر:

هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ اول، 1377.



این الهام نیز گاهی با وساطت جبرئیل امین صورت می‌گرفته است.:
بنابر این، اگر قرآن را کلام جبرئیل یا فرشته دیگر بدانیم منافات با الاهی بودن قرآن ندارد؛ زیرا جبرئیل و فرشتگان الاهی واسطه‌های فیض خداوند هستند و استقلال وجودی ندارند. به بیان دیگر، خدایی که با دلایل عقلی، منشأ کل خیر است، نمی‌تواند در برابر انحراف واسطه‌ها از فرمان او و یا ایجاد یک نظام جدید توسط آنان واکنش نشان ندهد. بر این اساس، اگر مقام مادون بتواند این مقدار تصرف داشته و مقام مافوق – علی‌رغم نارضایتی - واکنشی نشان ندهد، باید گفت که او منشأ خیر نیست.
 چنان‌که این فرض نیز معقول نیست که بگویید ممکن است قرآن کلام شیاطین و نیروهای شر باشد. ساده‌ترین دلیل نامعقول بودن این فرض این است که سراسر قرآن دعوت به خیر و خوبی و مبارزه با شیطان و شر است؛ بنابر این چگونه می‌تواند از سوی نیروهای شر القاء گردد
.


[1] . حجر، 9. "بى تردید، ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏ایم، و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود". ذکر در این جا به قرآن تفسیر شده است.

[2] . آل عمران، 4. "و فرقان را نازل کرد".

[3] . بقره، 176 و اعراف، 196. "کتاب را نازل کرده است". مراد از کتاب، همان کتاب مقدس آسمانى اسلام، یعنى قرآن، است چه این که پیشتر، تورات و انجیل نازل شده بود.

[4] . حشر، 21. "اگر این قرآن را فرو مى‏فرستادم".

[5] آیات تحدى، آیاتى است که خداوند در آنها منکران را به مبارزه طلبیده است.

[6] . بقره، 23. "و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ایم شک دارید، پس سوره‏اى مانند آن بیاورید".

[7] . نساء، 82. اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیارى مى‏یافتید.

[8] ر. ک : نمایه: اعجاز قرآن، سؤال 70 (سایت: 311).

[9] . هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد، ص 47 - 46.

 

 

 

تنظیم:م.معرف

 

islamquest.net/fa/archive/question/fa308منبع:

http://islamquest.net/fa/archive/question/fa35939




طبقه بندی: قبل از اسلام، دین شناسی، ورود به اسلام،

اشتراک و ارسال مطلب به:

[ شنبه 25 آبان 1392 ] [ 01:36 ق.ظ ] [ soheil soheili ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
در این وبلاگ شما با آموزش‌هایی درباره این که چگونه یک مسلمان و شیعه شوید، آشنا خواهید شد. شما حتی اگر مسلمان و شیعه هستید و در این زمینه سوال یا نظراتی دارید، دیدگاه‌های خود را برای ما بنویسید تا در ثواب تکمیل کردن این آموزش‌ها شریک باشید. دست شما را برای هر گونه همکاری می‌فشاریم.
ای دی ارتباط با ما در تلگرام:
@Adyan_mazaheb
دوره های آموزشی و رایگان ما به صورت مجازی:
www.channel313.ir
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
شما چقدر با اسلام آشنا هستید؟





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب