تبلیغات
چگونه مسلمان وشیعه شوم؟

چگونه مسلمان وشیعه شوم؟
آموزش گام به گام اسلام به زبان ساده برای غیر شیعیان

سؤال:

اگر بخواهیم به شخصی که در عقایدش تردیدهای جدی ایجاد شده، بگوییم در زمینه ادیان تحقیق کند، چه روشی را به او پیشنهاد کنیم و بهترین روش تحقیق برای این که بتواند دین درستی را انتخاب کند، چیست؟


روش صحیح تحقیق در زمینه ادیان (بخش اول)

روش صحیح تحقیق در زمینه ادیان (بخش دوم: انتخاب صحیح منابع، اخبار و گزارش های تاریخی)


ادامه پاسخ:

8- حذف پیش داوری ها و پیش فرض های ذهنی که سبب عدم فهم تصدیقی حقایق می شود. به این بیان که پژوهشگر دین برای این که سخن حق را انتخاب کند، باید سخن ادیان هدف را بشنود و سپس بهترین را انتخاب کند. بسیار مهم است که این شخص، از بار کردن پیش فرض های ذهنی خود بر مفاهیمی که در فضایی کاملاً متفاوت هستند، پرهیز کند و سعی کند لُب و اساس حقایق را به دور از هر گونه حاشیه ای درک کرده و از آن بهره ببرد. مفهوم فهم تصدیقی این است که اگر واقعاً به حقیقت بودن آموزه ای در یک دین رسید، آن را بپذیرد. به عبارت دیگر، هدف وی از پژوهشی که انجام می دهد، تصدیق حقیقتی باشد که به آن رسیده است؛ نه کشف حقیقت و گشتن به دنبال راهی برای تحریف و حذف آن برای رسیدن به همان پیش فرض های ذهنی قبلی. امام سجاد علیه السلام درباره این روش پژوهش در باب قرآن کریم می فرماید:

«وَ جَعَلْتَهُ نُوراً نَهْتَدِی مِنْ ظُلَمِ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ بِاتِّبَاعِهِ، وَ شِفَاءً لِمَنْ أَنْصَتَ بِفَهَمِ التَّصْدِیقِ إِلَى اسْتِمَاعِهِ.» (صحیفه سجادیه، دعای 42)

و آن (قرآن) را نوری قرار دادی، که در پرتو پیروی از آن از تاریکی های گمراهی و نادانی، به عرصه گاه هدایت راه یابیم؛ و شفا برای کسی که با رعایت سکوت به آیاتش گوش فرا دهد.

 

9- نکته دیگر این که پژوهش ادیان صرفاً در کتاب ها و مقالات نیست. این پژوهش باید در اندیشه، تحقق پیدا کند. برخی از افراد پژوهش می کنند تا از کنار آن به نان و نوایی برسند. برای جایی مقاله ای بنویسند، کتابی منتشر کنند و شهرت یا مال و مقامی به دست بیاورند. در این صورت هر چند شخص به منابع دست اول هم مراجعه کند، فایده ای ندارد. تحقیق و پژوهش باید با اندیشه باشد نه هوی و هوس. گاهی اشخاصی هستند که سواد و تخصص کافی هم ندارند؛ اما اندیشه ورزان خوبی هستند و حقایق را با عقل خود در می یابند. یکی از راه هایی که این افراد در کشف حقیقت مورد توجه قرار می دهند، سیر آفاقی و انفسی در خود و اطراف خود است. قرآن کریم می فرماید:

«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِیهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَ السَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» (البقرة: ١٦٤)

در آفرینش آسمان ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی هایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند!

 

 کسی که حقایق را می بیند و می شنود اما بدان توجه نمی کند، مانند همان کسی است که خداوند می فرماید:

«وَ مَثَلُ الَّذِینَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لَا یَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَ نِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَعْقِلُونَ» (البقرة: ١٧١)

مَثَل (تو در دعوت) کافران، به سان کسی است که (گوسفندان و حیوانات را برای نجات از چنگال خطر) صدا می‌زند؛ ولی آنها چیزی جز سر و صدا نمی‌شنوند؛ (و حقیقت و مفهوم گفتار او را درک نمی‌کنند. این کافران، در واقع) کر و لال و نابینا هستند. از این رو چیزی نمی فهمند!

 

10- پژوهشگر باید زنده باشد. شاید تعجب کنید که مگر پژوهشگر مرده هم امکان پذیر است؟! بله، گاهی کسانی هستند که با چشمان باز می خوابند. برخی از افراد فقط مدعی پژوهش در دین هستند و این پژوهش را ابزاری برای فرار از مسئولیت و انجام امور دینی همچون نماز و روزه و ... قرار می دهند.

یکی از مسیحیانی که بعدها اسلام خود را رسماً اعلام کرد، می گفت من با این که عقاید اسلامی را قبول داشتم، بیش از بیست سال حاضر نبودم رسماً مسلمان شوم؛ فقط به این دلیل که اسلام شراب را حرام کرده بود و من هم شدیداً به مشروب علاقه مند بودم. به همین دلیل برای مقاومت جهت مسلمان نشدنم، مرتب مباحث اعتقادی را پیش می کشیدم. اما خودم می دانستم آنچه مطرح می کنم، بهانه گیری ای بیش نیست.

به هر حال، وقتی با برخی از این دسته از افراد مواجه می شوید و از آن ها می پرسید تو چه اعتقاد و دینی داری، می گوید هنوز انتخاب نکرده ام. حتی پروفسوری چینی در حدود هفتاد سالگی در جواب این سؤال، همین پاسخ را بیان می کرد و می گفت در حال تحقیقم.

این که انسان در تمام عمرش جستجوگر حقیقت باشد، امری بسیار عالی و پسندیده است. اما برخی از افراد واقعاً به دنبال حقیقت نیستند و تنها برای فرار از فشار روانی، در پاسخ به سؤال شما این گونه جواب می دهند. یافتن حقیقت و ایمان به آن یک امر قلبی است. تا وقتی که کسی خود نمی خواهد، نمی توان او را مجبور کرد به چیزی ایمان داشته باشد. خداوند متعال به پیامبرش می فرماید:

«فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَ لَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» (الروم: ٥٢)

تو نمی توانی صدای خود را به گوش مردگان برسانی، و نه سخنت را به گوش کران هنگامی که روی برگردانند و دور شوند!

«... إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُّبِینٌ» (یس: 69)

این (کتاب آسمانی) فقط ذکر و قرآن مبین است!

«لِّیُنذِرَ مَن كَانَ حَیّاً وَ یَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِینَ (یس: 70)

تا افرادی را که زنده اند، بیم دهد (و بر کافران اتمام حجّت شود) و فرمان عذاب بر آنان مسلّم گردد!

 

دو راه برای کمک به این افرادی که تابع هوی و هوس خود هستند و اعتماد به نفس ضعیفی دارند، وجود دارد: یکی این که از راه مواجه کردن فرد با وجدان خودش و نه پاسخ به این و آن، حقایق را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد؛ دوم این که از فرمول ناب تقیه استفاده کند.

قلب این گونه افراد، متعلق به خودشان نیست. آنها معمولاً از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. به همین دلیل به تأیید جمع اطراف خود نیاز دارند و یا توانایی مقابله با مخالفت های اطرافیانشان را نسبت به پذیرفتن یک حقیقت، ندارند. به همین دلیل از پذیرش حقیقت سر باز می زنند.

«إِنَّ فِی ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ» (ق: ٣٧)

در این تذکری است برای آن کس که قلب دارد، یا گوش دل فرادهد در حالی که حاضر باشد (نه غایب و بیگانه از خویش)!

 

11- پژوهشگر ادیان باید تلاش کند بر محور یقینیات حرکت نماید. با یقین بپذیرد و با یقین رد کند. در حرکت پژوهشی مبتنی بر ظن و شک و تردید، احتمال این که فرد به مسیر نادرستی راهنمایی شود، زیاد است. استفاده از نظریات ثابت نشده و جایگزین کردن دیدگاه های غیر قطعی علمی به جای یقینیات از آسیب هایی هستند که جستجوگر دین را به ناکجا آباد می برند.




طبقه بندی: هدایت، دین شناسی،
برچسب ها: تحقیق، ادیان، پیش داوری، هوی و هوس، یقینیات، شک و تردید،
دنبالک ها: روش صحیح تحقیق در زمینه ادیان (بخش اول)، روش صحیح تحقیق در زمینه ادیان (بخش دوم: انتخاب صحیح منابع، اخبار و گزارش های تاریخی)،

اشتراک و ارسال مطلب به:

[ چهارشنبه 23 فروردین 1396 ] [ 08:12 ق.ظ ] [ خ توکلیان ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
در این وبلاگ شما با آموزش‌هایی درباره این که چگونه یک مسلمان و شیعه شوید، آشنا خواهید شد. شما حتی اگر مسلمان و شیعه هستید و در این زمینه سوال یا نظراتی دارید، دیدگاه‌های خود را برای ما بنویسید تا در ثواب تکمیل کردن این آموزش‌ها شریک باشید. دست شما را برای هر گونه همکاری می‌فشاریم.
ای دی ارتباط با ما در تلگرام:
@Adyan_mazaheb
دوره های آموزشی و رایگان ما به صورت مجازی:
www.channel313.ir
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
شما چقدر با اسلام آشنا هستید؟





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب